18 Haziran 2015 Perşembe

TÜRK FOTOĞRAFI’NDA 1960 SONRASI - HÜSNÜ GÜRSEL




HÜSNÜ GÜRSEL

1925, Adapazarı doğumludur. Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü, Resim-İş Bölümü’nden 1948 yılında mezun oldu. Köy enstitüleri, öğretmen okulları ve ortaokullarda toplam 32 yıl görev yaptı. 1948 yılından beri fotoğrafla uğraşan Gürsel, ilk fotoğraf sergisini, 1950 yılında, Göl Köy Enstitüsü’nde açtı. Üyesi olduğu Adapazarlı “Grup-5” (Mümtaz Ertürer, Hüsnü Gürsel, Naci Seviç, Hayri Yazıcıgil, İbrahim Zaman)’le birlikte bir çok sergi düzenledi, kişisel sergilerinin yanı sıra, ulusal ve uluslararası karma sergilere katıldı, bienal ve yarışmalarda yer aldı, ödüller aldı. Ayrıca ulusal ve uluslararası yarışmaların seçici kurullarında görev yaptı. 1994 yılında “Baba ve Oğulları” isimli fotoğraf sergisini, iki oğlu: Barbaros ve Fatih Gürsel’le açma mutluluğuna erişti.
AFAK kurucu üyesi, İFSAK ve KASK onur üyesidir.


Ödüllerinden bazıları:
1963 1. Sakarya Fotoğraf Yarışması, 1.’lik ve 2.’lik
1964 2. Sakarya Fotoğraf Yarışması, 2.’lik
1965 FOTON Foto Yarışması, 1.’lik
1972 Akbank Fotoğraf Yarışması, saydam: 1.’lik, siyah-beyaz: 2 mansiyon
1973 Akbank Saydam Yarışması, 2.’lik
1974 İFSAK Fotoğraf Yarışması 2.’lik
1975 Akbank Fotoğraf Yarışması, siyah-beyaz: 1.’lik, saydam: 3.’lük
1977 Sanat Fotoğraf Yarışması, siyah-beyaz: 2.’lik
Akbank “Eskişehir Bölge Fotoğraf Yarışması”, 1.’lik, 2.’lik ve mansiyon
Akbank “Ankara Bölge Fotoğraf Yarışması” , 1.’lik, 3.’lük
1982 İFSAK 7. Ulusal Fotoğraf Yarışması, renkli baskı: 1.’lik
1985 Rotary International 243. Bölge 5. Konferansı Fotoğraf Yarışması, 3.’lük
1987 Türk Tanıtma Vakfı Fotoğraf Yarışması, saydam: 2.’lik, renkli baskı: mansiyon
1988 “Her Yönüyle Malatya” 1. Fotoğraf Yarışması, 1.’lik
1993 Kandıra Belediyesi Fotoğraf Yarışması, 2.’lik
1997 Bursa Büyükşehir Belediyesi “Sami Güner Fotoğraf Yarışması” 2. Bölüm başarı ödülü
TÜBİTAK “Yaşayan Bilim ve Teknik: Siyah” Konulu Fotoğraf Yarışması, 3.’lük
2000 Koç Allianz “Türkiye Köprüleri” Konulu Fotoğraf Yarışması, renkli baskı: 2.’lik


“Bir sanat fotoğrafında, çizginin, şeklin, tonların, bunlarla beraber kompozisyonun seyredilen yüzey içerisinde uyum yaratarak bir bütün olması gerekir.”
Fotoğraf güzel sanatların bir kolu olarak kabul edilmiş durumdadır. Geleneksizlik bakımından en talihsiz olduğumuz sanat kolu çok sesli müzikten de once Fotoğraf sanatı gelir. Buna rağmen bilhassa amatör çevrelerde çok büyük kıpırdanışları görmek mümkün oluyor. Avrupa’da da fotoğraf sanatçılarının hep amatör öncülerle başlayıp geliştiği göz önünde tutulursa umudumuzu, dikkatimizi bilhassa teşviklerimizi bu çevrelere yöneltmemiz gereği büsbütün ortaya çıkar.
Objektif, bugün sırf mekanik bir alıcı olmaktan kurtarılıp insan ruhunun, duygularının bir süzgeci seviyesine yükseltmiş, yani düpedüz bir kişilik kazanmış, gözleşmiştir. Objektifin robotluktan çıkıp gözleşmesi insanoğlunun teknik mekanizmayı aşıp üste çıkması, ruhu, tekniğin tutsaklığından kurtarıp, hizmetçisi olarak kullanılışı demek değil midir?
Görülenin, insanı, okunandan daha çabuk ve kolay etkilemesi, renkler, çizgiler gibi gölge – ışık ve tonların da çevirmen istemeyen, uluslararası kolay anlaşılır bir dil olması, fotoğrafa bugünkü yaşamımızda en ön planda bir yer sağlamış oluyor.
Bir sanat fotoğrafında, çizginin, şeklin, tonların, bunlarla beraber kompozisyonun seyredilen yüzey içerisinde uyum yaratarak bir bütün olması gerekir.
“Bir duygu uyandıran herhangi bir resim, ister bir ressam, ister bir hattat ve isterse bir fotoğrafçı tarafından yaratılmış olsun sanat yapıtıdır.”
Sizi etkileyen konuların fotoğrafını çekmek, başkalarıyla etkileşimin en kısa yoludur. Fotoğraf sanatının amacı, görülenlere ayrıca bir de estetik katmaktır. İşte bugün iyi bir fotoğrafçı bütün bunları göz önünde bulundurarak yalnız seyir için değil düşünmek için de fotoğraf çekendir.


Kaynak: “Türk Fotoğrafı’nda 1960 Sonrası” – Prof. Güler Ertan, Bileşim Yayınevi, 2005. ISBN: 975-271-113-8
© Bileşim Yayıncılık A.Ş.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder